Perjantaisessa horoskoopissani sanottiin, että “Älä törsää määrättömästi, rakkaasi saattaa jopa hermostua siihen.” Öö…

Kotiin tuli pelkästään perjantaina kolmisen kiloa kirjoja. Enkä edes ehtinyt antikvaarialueelle.
Ei se hermostunut.

kirjamessut4

Perjantaipäivä Helsingin Kirjamessuilla oli kaikin puolin innostava, ja ilmassa oli juhlafiilistä. Ihmisiä oli välillä niin paljon, ettei kulkemaan meinannut mahtua, mutta kaikki sujui hyvässä ja iloisessa hengessä. Ehdin kuuntelemaan laskujeni mukaan kuutta keskustelua, joissa oli yllättävänkin paljon sisältöä. Kotona sitten odottelikin oksenteleva lapsi – nyt jännään, kauanko oma messutaipaleeni vielä jatkuu… heh heh.

Kirjailijoista kävin perjantaina kuuntelemassa iki-ihanaa Claes Anderssonia, joka luki otteita tuoreimmasta runokokoelmastaan Aamu meren rannalla. Otavan järjestämässä bloggaajatapahtumassa kirjojaan esittelivät hyväntuuliset Antti Tuomainen, Pasi Pekkola ja Tua Harno, jotka onnistuivat avaamaan kirjojaan ja kirjailijuuttaan siinä määrin mukaansatempaavasti, että Harnon ohella kiinnostuin kyllä Tuomaisen ja Pekkolan teoksistakin. Etenkin Pekkolan kuvaukset Lohikäärmeen värit -romaania varten haastatelluista, kulttuurivallankumouksen aikanaan kokeneista kiinalaisista olivat erittäin kiehtovaa kuultavaa.

kirjamessut3
Muut seuraamani haastattelut ja paneelikeskustelut käsittelivätkin laajemmin kirja-alaa, kustantamista ja kulttuurikritiikkiä. Wine Cornerissa omakustantamisesta puhui supersympaattinen ja markkinoijana itsestään hyvin yritteliään kuvan antanut Eeva-Maria Lisko, jonka esikoinen Novellikokoelma Kahvila oli jonkinasteinen työvoitto – näkyvyyttä ainakin blogeissa tuli kohtalaisen hyvin. Kakkosteos Hiekkalaatikko julkaistaan marraskuussa. Kiinnostavan kontrastin Liskolle loi Kustantamon kulisseissa -paneeli, jossa kustantamista ruodittiin isojen talojen näkökulmasta. Keskustelemassa olivat markkinointijohtaja Mari Wärri (Bonnier), viestintävastaava Kirsi Sievänen (Otava), kustantaja Touko Siltala (Siltala), toimituspäällikkö Johanna Laitinen (Schildts & Söderströms) sekä viestintä- ja markkinointijohtaja Katja Leino (Gummerus). Puhe aaltoili brändäämisestä ja markkinointiponnisteluista yksittäisten kirjailijoiden kanssa työskentelyyn.

Kiinnostavin keskustelu osui itselleni huonoon aikaan, ja kuulin siitä valitettavasti vain osan. Otsikkoa Sukupuolittunut kulttuurijournalismi pohtivat Karo Hämäläinen, Maria Säkö, Aleksis Salusjärvi ja Maaria Ylikangas. Puhujat pohtivat miesten ylivoimaa etenkin kirjallisuus- ja elokuvakritiikissä – esittävien taiteiden puolella tätä ilmiötä ei ole? Tästä jäi niin moni heitto päähän kiertämään, että saatan palata aiheeseen myöhemmin. Haluaisiko joku paikalla koko keskustelun ajan ollut summata minulle loppupäätelmät? 🙂

Nyt uusien aiheiden pariin. Olen jo itse asiassa Messukeskuksessa, ja pari puheenvuoroa on jo kuultuna. Seuraavana vuorossa 12 Tuolia: uusia dialogeja venäläisestä kirjallisuudesta. Palaillaan!